PLU Code - Rahsia Pelekat Bernombor Di Atas Buah-Buahan Yang Anda Mesti Tahu.

Oleh : Lin Chalo 

PLU Code

Kalau anda perasan, kadang-kadang ada buah yang mempunyai pelekat yang tertera 4 atau 5 digit.

Ia adalah PLU Code. Setiapnya mempunyai maksud tertentu.

1) Mempunyai empat digit dan dimulai dengan nombor 3 atau 4



- Ini menunjukkan sayur atau buah tersebut ditanam secara konvensional; yang mana kemungkinan besar ada penggunaan racun serangga (pesticides).

- Makanya sebelum nak makan tu silakan basuh properly. Basuh bersih-bersih kalau ada sabun khas organik untuk basuh buah-buahan dan sayur-sayuran silalah beli dan guna di rumah.

2) Mempunyai lima digit dan dimulai dengan nombor 8


- Ini menunjukkan tumbuh-tumbuhan atau haiwan adalah Genetically Modified Organism (GMO).

- Maksudnya tumbuh-tumbuhan atau haiwan tersebut dihasilkan melalui kaedah bioteknologi penggabungan gen.

- Seboleh-bolehnya elakkan GMO ni. Sebab ia boleh menghasilkan toksin dalam badan dan menimbulkan macam-macam penyakit.

3) Mempunyai lima digit dan dimulai dengan nombor 9


- Sayur-sayuran dan buah-buahan ni ditanam secara organik. Maksudnya ditanam tanpa racun serangga. Makanan organik adalah yang terbaik tapi kosnya agak mahal.

Bukan semua produk makanan ada PLU Code sebab benda ni tak diwajibkan pun. Kalau ada bajet lebih makanan organik itulah yang terbaik. Saya suka cari sayur yang ada bekas-bekas gigitan ulat. Kalau rasa mahal boleh start tanam sayur-sayuran sendiri.

Kalau takde bajet nak beli yang organik dan tak kuasa pula nak tanam sendiri, pastikan sayur-sayuran & buah-buahan tu basuh bersih-bersih. Guna garam ka, pencuci sayur & buah organik ka dan sebagainya.

Jangan culas bab ni sebab walaupun racun serangga yang digunakan ke atas sayur-sayuran tu katanya di bawah paras bahaya tapi kalau dah simpan sikit-sikit dalam badan lama-lama boleh jadi toksin.

Makanan semulajadi adalah yang terbaik tapi pastikan ia adalah dari sumber yang terbaik juga.

Semoga bermanfaat.

Marilah kita start berkebun.
Previous
Next Post »